Součástí vystavovaných faktur je kromě údajů o odběrateli a dodavateli, částky a dalších náležitostí také forma úhrady. Jednou z možných forem je platba v hotovosti. Začínáte s fakturací a chcete vědět více o takzvaných fakturách za hotové? Připravili jsme si pro vás přehledné shrnutí informací, které se vám budou hodit, pokud budete vystavovat faktury s úhradou v hotovosti.
Možné formy úhrad faktur
V praxi se můžete setkat hned s několika formami úhrad faktur. Velké procento podnikatelů v současné době preferuje úhradu formou bankovního převodu. Podnikatelé však mohou zvolit také například úhradu dobírkou, vzájemným zápočtem, platební kartou nebo hotovostí. Volba formy úhrady faktury se odvíjí zejména od oboru podnikání.
Co jsou a co nejsou hotovostní platby?
Za platbu v hotovosti se považuje typ platební transakce, během kterého dochází k fyzickému předání peněz. Poměrně matoucí může být, že ne všechny transakce, při kterých se používá hotovost, zákon považuje za hotovostní. Za hotovostní se nepovažují následující platby:
- vložení hotovosti na bankovní účet nebo výběr z účtu,
- výměna bankovek a mincí za jiné bankovky a mince u bank a dalších finančních institucí,
- předání peněz při přepravě hotovosti osobou oprávněnou k této činnosti,
- předání poškozených bankovek a mincí České národní bance.
Omezení pro hotovostní platby
Podle zákona o omezení plateb v hotovosti č. 254/2004 Sb. je zakázané provádět platby v hotovosti vyšší než 270 000 Kč , což platí i pro cizí měny, kdy se částka přepočítává podle aktuálního kurzu ČNB. Toto omezení se vztahuje jak na fyzické, tak i na právnické osoby. Platby přesahující limit pro platbu v hotovosti je nutné provádět bezhotovostně.
Jaké sankce hrozí při překročení hranice 270 000 Kč?
Přijetí hotovosti přesahující 270 000 Kč je podle výše uvedeného zákona považované za přestupek. Za tento přestupek hrozí fyzických osobám pokuta až ve výši 500 000 Kč a v případě právnických osob se může pokuta vyšplhat až na částku 5 000 000 Kč.
Platby za hotové, které je možné platit bez omezení
Pro podnikatele existuje omezení pro výši přijaté platby od zákazníka. Toto omezení se však nevztahuje na veškeré platby. Ze zákona totiž platí několik výjimek, u kterých se sice jedná o hotovostní platbu, ale není potřeba dodržet denní limit. Jedná se o:
- platby daní, poplatků a jiných peněžitých plnění, která se uskutečňují podle daňového řádu,
- povinné platby, které vyplývají z pracovněprávních vztahů,
- platby důchodů z důchodového pojištění,
- platby prováděné v době krizového stavu,
- platby pojistného a výplat pojistného plnění ze soukromého pojištění,
- platby, které jsou prováděné ČNB při prodeji pamětních mincí,
- platby, jež jsou přijaté exekutorem, soudem či správním orgánem při exekuci nebo výkonu rozhodnutí.
Jaký je rozdíl mezi paragonem a fakturou za hotové?
Co se týče dokladu o zaplacení v hotovosti, mohou podnikatelé kromě faktury vystavit i paragon známý také jako účtenka nebo stvrzenka. V případě plateb do 10 000 Kč mohou plátci DPH fakturu za hotové nahradit právě paragonem, tedy zjednodušeným daňovým dokladem. Pokud částka přesáhne hranici 10 000 Kč, je třeba vystavit fakturu. Paragon se od faktury neodlišuje jen tím, jaké informace musí obsahovat, ale také momentem uhrazení. Faktura se zpravidla vystavuje před provedením platby a paragon až po převzetí platby.
Plátcovství DPH a vystavování dokladů
Doklady se liší na základě toho, zda jste, nebo nejste přihlášení k platbě DPH:
Plátci DPH: Pokud jste plátci DPH doklady, které vystavujete, se podle legislativy nazývají daňovými doklady. Vystavujete tedy faktury a paragony jako daňový doklad.
Neplátci DPH: V případě, že nepatříte k plátcům DPH, nesmí být na vašich dokladech slovní spojení daňový doklad. Vystavovat můžete pouze účetní doklady jako jsou faktury nebo paragony.
Jak správně vyfakturovat hotovostní platbu?
Ať už chcete vystavit fakturu nebo paragon, je dobré se orientovat v tom, jaké náležitosti musí tyto doklady splňovat. Nejdříve se pojďme podívat na paragon. Tento zjednodušený daňový doklad musí obsahovat následující údaje:
- identifikaci prodejce (název firmy, adresa sídla a místa podnikání, IČO a DIČ),
- datum vystavení paragonu,
- popis zboží nebo služby,
- cenu zboží nebo služby včetně DPH,
- sazbu DPH,
- evidenční číslo dokladu.
A co vše musí obsahovat faktura? Jedná se o:
- jméno, příjmení a adresu odběratele i dodavatele,
- typ dokladu včetně evidenčního čísla,
- informace o plátcovství DPH,
- IČO, případně i DIČ (jen plátci DPH),
- informace o tom, v jakém obchodním nebo živnostenském rejstříku jste zapsaní,
- popis zboží nebo služby,
- cenu a množství.
V souvislosti s vystavováním faktur myslete také na to, že je potřeba veškeré doklady správně archivovat, jinak vám hrozí vysoké pokuty. Jak na archivaci dokladů? Přečtěte si náš článek.
Jednoduché fakturování takřka bez práce díky Vyfakturuj.cz
Chcete mít jistotu, že budou vaše faktury obsahovat všechny zákonem dané náležitosti, a vy se tak nebudete muset děsit případné kontroly z finančního úřadu? Pohodlné vystavování faktur kdykoliv a odkudkoliv umožňuje služba Vyfakturuj.cz, která nabízí nespočet funkcí, jež vám ještě usnadní podnikání. Systém nyní můžete vyzkoušet na 30 dní zcela zdarma.