Podnikáte a chcete mít dokonalý přehled o veškerých dodavatelských procesech? V tom případě by se měly se stát nedílnou součástí vašeho podnikání dodací listy. Jak vlastně dodací list vypadá, jaké jsou jeho výhody pro majitelé kamenných obchodů i e-shopů a co by mělo být součástí dodacího listu?
Co je to dodací list?
Dodací list je dokument, který slouží jako průvodní doklad o dodání zboží nebo materiálu. S tímto typem dokladu se pravidelně setkává asi každý z nás. Jedná se o papír, který bývá součástí balíčků s objednávkou a který obsahuje položkový seznam objednaných věcí spolu s dalšími údaji. Dodací list zpravidla vystavují podnikatelé působící ve výrobě a v obchodu a slouží jako důkaz o tom, že byla objednávka doručena a přijata. I když není vystavování dodacích listů pro podnikatele ze zákona povinné, jednoznačně ho doporučujeme. Je totiž spojené s množstvím výhod, které si přiblížíme v dalších odstavcích.
Dodací list: Vzor
Chcete mít lepší představu o tom, jak vlastně dodací list vypadá? Připravili jsme si pro vás vyplněný vzorový dodací list, kterým se můžete řídit. Vystavování dodacích listů vám ještě usnadní fakturační systém Vyfakturuj.cz. V aplikaci stačí jednoduše v několika krocích vystavit fakturu a následně z ní vygenerovat dodací list.
Náležitosti dodacího listu
Vzhledem k tomu, že není dodací list dokumentem vyžadovaným ze zákona, nemá striktně stanovenou podobu ani náležitosti, které by měly být jeho součástí. Obvykle však obsahuje několik základních údajů, díky kterým podnikatelé získávají kontrolu nad pohybem zboží:
- Informace o zboží – dodací list může obsahovat názvy položek, množství, měrnou jednotku a cenu (někteří podnikatelé cenu neuvádí),
- informace o dodavateli a odběrateli zboží či materiálu - IČO, fakturační adresa, dodací adresa, kontakt, číslo účtu apod.,
- informace o zúčastněných osobách - informace o tom, kdo zboží vydal nebo přijal do skladu apod.,
- evidenční číslo dodacího listu,
- data - datum odeslání objednávky, datum uskutečnění zdanitelného plnění.
Proč používat dodací listy?
Nyní už se dostáváme k tomu, proč se podnikatelům vyplatí používání dodacích listů. Důvodů je hned několik:
- Perfektní přehled: Díky dodacím listům budete mít jasno v tom, které zboží jste doručili a kdy. Vyhnete se tak zmatkům a nejasnostem ohledně posledních objednávek.
- Pořádek ve skladu: Zejména v případě větších a komplikovanějších skladů jsou dodací listy nezbytností. Pomáhají sledovat pohyb zboží na skladě a usnadňují inventury. Dodací listy umožňují získat přehled o tom, jaké zboží ještě na skladě zbývá a které už jste odeslali.
- Důkaz o dodání zboží: S dodacími listy se vám nestane, že vzniknou spory ohledně dodání zboží. Dodací list je totiž jasným důkazem, že bylo zboží skutečně doručeno a že došlo k jeho převzetí.
- Snadnější řešení reklamací: Není výjimkou, že podnikatelé řeší reklamace spojené s nedodáním zboží, případně dodáním jiného typu zboží nebo jiného množství apod. Dodací listy poskytují jasná fakta, takže nedávají prostor dohadům.
- Jednoduché vystavení: Možná si říkáte, že vám vystavování dodacích listů přidá další práci. Dobrou zprávou však je, že nástroje, jako je například Vyfakturuj.cz, umožňují jednoduše a rychle dodací list vygenerovat. Získáte tak více času na důležitější věci.
Jak vám s dodacími listy pomůže Vyfakturuj?
Jak už jsme zmínili výše, fakturační systém Vyfakturuj.cz umožňuje jednoduše generovat dodací listy k vystaveným fakturám. To však ani zdaleka není jeho jediná funkce. Díky tomuto systému můžete během několika kliknutí vystavovat faktury, hlídat obrat pro DPH a evidovat náklady. Vyfakturuj.cz má vlastní mobilní aplikaci pro Android, iOS i Huawei, takže umožňuje vystavovat doklady opravdu kdykoliv a odkudkoliv.