Každý rok, čtvrtletně, každý měsíc… Jako podnikatele nebo živnostníka se vás týká pravidelné “reportování” vašeho podnikání státní správě.
Finanční úřady, správa sociálního zabezpečení i pojišťovny jednou za rok, a v některých případech i častěji, vyžadují vyplnění příslušných formulářů, na základě kterých pak nastavují další pravidla (obvykle úhradu nedoplatků, vrácení přeplatků a výpočet a úhradu různých záloh).
Donedávna se tyto formuláře vyplňovaly ručně na papír a zasílaly na příslušné instituce poštou, případně se doručovaly osobně. Dnes však existují různé portály, prostřednictvím kterých je možné dokumenty vyplnit a zaslat elektronicky. Pojďme se na tyto možnosti podívat podrobněji.
Jak na elektronické podání daňového přiznání?
Nejjednodušším způsobem, jak podat daňové přiznání elektronicky, je prostřednictvím portálu Moje daně. Mimo daňového přiznání nabízí portál k vyplnění několik dalších daňových formulářů, stačí si zvolit ten správný.
K elektronickým formulářům se dostanete i bez přihlášení, ale pokud chcete, můžete se na portále v rámci daňové informační schránky přihlásit. Využít k tomu můžete Identitu občana, datovou schránku nebo údaje, které vám přidělila Finanční správa České republiky.
Pak už jen zvolíte příslušný formulář: Daň z příjmů fyzických osob.
Otevře se vám interaktivní formulář, do kterého vyplníte vše potřebné. Formulářem můžete listovat, stránky zkontrolovat. Můžete si spustit průvodce, který vám řekne, co a kde vyplnit. Pokud byste byli úplně ztracení, je vám k dispozici nápověda nebo pomoc podpory.
Před odesláním ještě nezapomeňte připojit potřebné přílohy, opět v elektronické podobě.
Jakmile bude formulář vyplněný, můžete si spustit protokol chyb, provést poslední úpravy a opravy a formulář odeslat. U tohoto kroku buďte pečliví a mějte jistotu, že je vše správně vyplněné, odeslaný formulář nelze vzít zpět.
Formulář nemusíte odevzdat pouze přes daňový portál, můžete si jej stáhnout také ve formátu, který je vhodný pro datové schránky a odeslat ho prostřednictvím své datovky.
Opis formuláře si pak můžete uložit ve formátu PDF, abyste jej měli i při sobě.
Jaké jsou nejčastější chyby při podávání daňového přiznání? Dozvíte se v tomto článku.
Termíny pro odevzdání daňového přiznání
Důležité termíny pro podání daňového přiznání jsou následující:
- Základní lhůta pro podání daňového přiznání je nejpozději do 3 měsíců od konce zdaňovacího období. Vychází to tedy na 1. dubna následujícího kalendářního roku a týká se odevzdání klasického papírového tiskopisu.
- Podáváte-li přiznání elektronicky, což se teď týká víceméně všech OSVČ a podnikatelů, pak je lhůta pro odevzdání 4 měsíce od konce zdaňovacího období a termínově to vychází na 1. května.
- A konečně, pokud za vás podává přiznání daňový poradce, je lhůta prodloužena na 6 měsíců a odevzdává jej ke dni 1. července.
Jak podat elektronicky přehled o příjmech a výdajích pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu?
Další dva důležité dokumenty se každoročně odevzdávají také správě sociálního zabezpečení a pojišťovně. Jedná se o přehled o příjmech a výdajích a je třeba jej odevzdat do 30 dní od odevzdání daňového přiznání místně příslušné okresní správě sociálního zabezpečení a vaší zdravotní pojišťovně.
Ani jedna z institucí neprosazuje papírovou nebo elektronickou formu, zvolit tedy můžete tu, která vám vyhovuje lépe. Nicméně vzhledem k postupné digitalizaci celé státní správy se pojďme podívat, jak na podání přehledu pro ČSSZ elektronicky.
Jak na to?
Na portále ČSSZ je k dispozici několik interaktivních tiskopisů, kde si opět zvolíte ten, který je pro vás aktuální - přehled o příjmech a výdajích.
Funguje to zase velmi podobně, jako v ostatních případech. Tiskopis vyplníte, můžete jej uložit a vyplnit později, před odesláním provést případné úpravy, využít nápovědu a podobně.
Rozdíl zde nastává ve chvíli, kdy budete chtít formulář odeslat. Záleží totiž na tom, zda-li jste na portále přihlášení, či nikoliv.
- Jako přihlášený uživatel (bankovní identitou, datovkou, elektronickým občanským průkazem apod.) můžete vyplněný formulář odeslat přímo prostřednictvím tohoto portálu kliknutím na tlačítko Odeslat. Využít můžete také datovku nebo elektronický podpis. Vyplňování je také o to jednodušší, jelikož přihlášeným uživatelům jsou do formuláře automaticky načteny identifikační údaje.
- Pokud jste nepřihlášený uživatel, není možné odeslat formuláře přímo prostřednictvím portálu, ale je třeba využít datovou schránku nebo tiskopis poslat s uznávaným elektronickým podpisem.
U pojišťoven to funguje velmi podobně, každá z nich má na svém webu k dispozici podobné interaktivní formuláře.
Termíny pro podání přehledu
U pojišťoven a OSSZ se mohou termíny mírně lišit, nicméně platí pravidlo, že by měly být odevzdány do 30 dnů od podání daňového přiznání. Tedy pro rok 2024 to bylo například takto:
- Do 2. 5. u klasického papírového podání daňového přiznání,
- do 3. 6. u elektronicky podaného daňového přiznání,
- do 1. 8. u přiznání, které podal daňový poradce.
Kontrolní hlášení elektronicky
Kontrolní hlášení v žádném případě nenahrazuje daňové přiznání. Jedná se o zcela odlišný dokument, který zahrnuje přehled všech vydaných a přijatých faktur za určité období.
Zajímavostí je, že se kontrolní hlášení podává pouze elektronicky a jeho strukturu a formát určuje správce daně.
Velice jednoduše můžete kontrolní hlášení odevzdat opět prostřednictvím portálu Moje daně.
Po přihlášení do portálu (opět prostřednictvím Identity občana, datové schránky nebo údaji od Finanční správy ČR) si v záložce DPH zvolíte příslušný formulář pro kontrolní hlášení k DPH.
Ten je koncipován velmi podobně, jako daňové přiznání. Opět je interaktivní, umožňuje kontrolu, stažení opisu ve formátu PDF a stejně tak stažení souboru vhodného pro datové schránky, pokud byste chtěli kontrolní hlášení odevzdat datovkou.
Termíny odevzdání kontrolního hlášení
Kontrolní hlášení můžete odevzdávat dvěma způsoby, a to měsíčně, případně čtvrtletně.
- Fyzické osoby - jste-li novým plátcem, automaticky se na vás pohlíží jako na měsíčního plátce. Později se však toto plátcovství může změnit v souvislosti s tím, jak máte nastavené zdaňovací období. Můžete být tedy i čtvrtletním plátcem.
- Právnické osoby- vždy podávají kontrolní hlášení na měsíční bázi, nezávisle na jejich nastavení zdaňovacího období.
Ulehčete si práci a zkuste Vyfakturuj.cz. Vygeneruje vám podklady pro měsíční i čtvrtletní kontrolní hlášení přímo ve formátu, který na portál Moje daně jednoduše nahrajete. Potom stačí vyplnit zbytek formuláře a máte hotovo.