Obsah:
Faktura vydaná a přijatá
Faktura je dokladem, prostřednictvím kterého dodavatel od svého odběratele za uvedené zboží nebo služby požaduje stanovenou částku.
🟢 Faktura vydaná
Vy, jako dodavatel zboží nebo služby, vystavujete fakturu svému zákazníkovi, odběrateli tohoto zboží/služby, a na jejím základě požadujete úhradu stanovené částky.
🟢 Faktura přijatá
V tomto případě jste odběratelem faktury vy a za vámi objednané zboží nebo služby musíte dodavateli uhradit částku uvedenou na faktuře.

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že faktury patří mezi nejdůležitější dokumenty vašeho podnikání, jelikož jejich prostřednictvím evidujete své příjmy, výdaje, sledujete obrat a slouží také jako podklady pro výpočet daně z příjmu. Jste-li plátci DPH, využijete je jako podklady také vzhledem k vašim dalším daňovým povinnostem.
Vydaná faktura a neplátce DPH
Téma ne/plátcovství DPH jsme nakousli výše, pojďme si tedy shrnout základní rozdíly ve fakturaci u neplátců DPH. Vydané faktury se budou lišit podle toho, zda-li jako neplátce vedete:
- účetnictví
- nebo daňovou evidenci.
Daňová evidence
Jste-li neplátci DPH a vedete daňovou evidenci, musí vaše vydané faktury obsahovat jméno a příjmení (případně název firmy), sídlo, IČO, pokud jej máte přidělené, a zápis do obchodního nebo živnostenského rejstříku nebo jiné obdobné evidence.
Vše se v tomto případě řídí občanským zákoníkem, který další povinné náležitost faktur vydaných neuvádí.
Nicméně na základě zkušeností doporučujeme uvádět na doklady také:
- Typ dokladu a jeho číslo (Faktura 20250101).
- Informaci o tom, že nejste plátci DPH.
- Informace o odběrateli, nejlépe v takovém rozsahu jako u dodavatele.
- Přesný popis zboží nebo služby, které se faktura týká.
- Množství a odpovídající cenu.
- Datum vystavení a eventuálně datum úhrady.
V některých případech není nutné vystavit fakturu, ale postačí tzv. zjednodušený daňový doklad. Jak na něj jsme rozebrali v tomto článku.
Vedení účetnictví
Vedete-li si jako neplátce DPH účetnictví, pohlíží se na vámi vystavené faktury jako na účetní doklady a řídí se zákonem o účetnictví.
Na jeho základě pak musí vydané faktury obsahovat následující:
- Jméno, příjmení, název firmy,
- sídlo podnikatele,
- IČO, je-li přiděleno,
- zápis do obchodního či živnostenského rejstříku nebo obdobné evidence,
- typ dokladu a číslo (například faktura 20250001),
- informace o tom, že nejste plátce DPH,
- údaje o odběrateli (ideálně ve stejném rozsahu, jako uvádíte u dodavatele),
- popis zboží nebo služby, které se faktura týká,
- množství a odpovídající cena,
- datum vystavení faktury a případně datum úhrady.
Vydaná faktura a plátci DPH
Jste-li plátci DPH, na vámi vydané faktury se pohlíží jako na tzv. daňové doklady a jejich úprava se řídí zákonem o dani z přidané hodnoty.
Ze zákona musí daňový doklad obsahovat více náležitostí než doklad účetní, nikdy tedy nezapomeňte na fakturu uvést:
- Jméno, příjmení, adresu, název firmy a její sídlo, jak u dodavatele, tak u odběratele.
- IČO a DIČ.
- Zápis v obchodním nebo živnostenském rejstříku, přičemž právnické osoby uvádí také příslušný oddíl a vložku.
- Evidenční číslo daňového dokladu.
- Přesný popis zboží nebo služby, včetně příslušného množství a odpovídající ceny.
- Základ daně, její sazbu a výši daně v českých korunách.
- Datum vystavení daňového dokladu.
- DUZP, tedy datum uskutečnění zdanitelného plnění. Jedná se o den, ve kterém jste zákazníkovi poskytli službu nebo předali zboží. Může se lišit od data vystavení faktury, vystavujete-li daňový doklad před samotným dodáním zboží/služby.
Jako plátce musíte daňový doklad vystavit do 15 dnů ode dne přijetí platby nebo ode dne uskutečnění zdanitelného plnění.
Datum splatnosti
Doporučujeme jej na faktury uvádět, i když se nejedná o povinný údaj. Může se vám hodit v případě, kdy zákazník fakturu nezaplatí a bude třeba přistoupit k vymáhání pohledávky.
Faktury se stávají splatnými v den, kdy byly doručeny odběrateli. Pokud není uvedeno přesné datum splatnosti, stanovuje zákon následující:
- Splatnost faktury je 30 dnů od vystavení, není-li stanoveno jinak.
- Splatnost faktury je 60 dnů, pokud spolu obchodují podnikatelské subjekty.
- Splatnost faktury delší než 60 dnů může být pouze tehdy, pokud se na tom strany výslovně dohodnou a není to vůči věřiteli zvláště nevýhodné.
Více informací ohledně nastavení data splatnosti najdete v přiloženém článku: Jak nastavit datum splatnosti faktur?
Opravné doklady
Opravné doklady, v případě plátců DPH opravné daňové doklady, se využívají v případě, kdy na už vydané faktuře objevíte nějakou chybu, případně potřebujete změnit částku, na kterou je původní faktura vystavena, nebo fakturu zcela stornujete.

Vystavit opravný doklad může ten, kdo vystavil původní fakturu, tedy dodavatel.
Opravné daňové doklady jsou původně známé také jako dobropisy nebo vrubopisy dle toho, zda bylo třeba částku na faktuře snížit, potažmo zvýšit. Dnes se s termínem dobropisu zřídkakdy ještě setkat můžeme, nicméně pojem opravného daňového dokladu je stále rozšířenější.
Prostřednictvím opravného dokladu lze částku na faktuře snížit, pak bude vystaven v záporné hodnotě, nebo zvýšit a opravný doklad bude vystaven v kladné hodnotě.
Plátcům DPH zákon přímo ukládá povinnost vystavit opravný daňový doklad v případě úpravy či storna faktury. Jeho náležitosti pak budou následující:
- Údaje o dodavateli a odběrateli, ideálně ve stejném rozsahu jako na původní faktuře, včetně IČO a DIČ, jsou-li přidělené.
- Evidenční číslo původní faktury a evidenční číslo nového opravného dokladu.
- Jasně uvedený důvod opravy původního dokladu (reklamace, storno objednávky…).
- Rozdíl mezi původní a opravenou částkou, stejně tak rozdíl mezi opravenou a původní daní.
- DUZP.
Pokud nejste plátci, bude opravný doklad mnohem jednodušší, jelikož nebude obsahovat informace týkající se DPH.
Fakturujte s Vyfakturuj.cz
Usnadněte si fakturaci, ať jste začínající podnikatel nebo ostřílený profesionál. Fakturační online systém Vyfakturuj.cz je vhodný pro plátce i neplátce DPH. Správný režim si můžete nastavit ihned po registraci.

Nelamte si hlavu s vydanými fakturami a tím, co mají obsahovat, předpis vystavovaného dokladu vás vždy správně navede. Pokud si v nastavení předvyplníte i povinné náležitosti, budou se vám automaticky zobrazovat na každé faktuře.
