Jak správně vystavit objednávku

Og-image-fakturopedie-12

Jaké náležitosti musí mít správně vystavená objednávka a jak si ji pohodlně vytvořit online, abyste se vyhnuli zbytečným chybám a nedorozuměním.

Objednávka patří mezi nejčastěji vystavované nedaňové doklady. Přečtěte si, jaké jsou náležitosti objednávky a kde si ji sami můžete pohodlně vystavit na pár kliknutí.

Lidé si nejčastěji ohledně objednávky pokládají tyto dvě otázky:

  • Co je objednávka? Objednávka, nebo také objednávkový list, je dokument (nedaňový doklad), kterému nejčastěji předchází poptávka zboží nebo služeb.
  • K čemu se objednávka používá? S objednávkou se většinou setkáte ve chvíli, kdy má zákazník na vás specifické požadavky (tvoří poptávku). Může jít o výrobu zboží na míru nebo objednávku služeb. Objednávka se také používá u prodejců, kteří nemají e-shop, ale mají katalog zboží.

Zkontrolujte si náležitosti objednávky

Každý doklad má své dané náležitosti. I ty nedaňové. Objednávka je podle Obchodního zákoníku §13a, Obchodní listiny obchodním dokumentem stejně jako faktura. Uvádíte v ní stejné údaje jako u náležitostí faktur nebo smluv:

  • Údaje o firmě odběratele i dodavatele – název firmy, adresa, IČO, zápis z obchodního rejstříku včetně spisové značky; podnikatelé nezapsaní v obchodním rejstříku uvádí údaj o zápisu do jiné evidence,
  • číslo objednávky,
  • datum vytvoření objednávky,
  • popis zboží nebo služby – množství, termín dodání, barva, požadované další služby a jiné detaily,
  • cena a případné DPH, celková cena,
  • způsob platby – hotově, kartou, bankovním převodem.

“Čím více podrobností uvedete do popisu objednávaného zboží či služby, tím více rozčarování z nesplněných očekávání se vyhnete při pozdější realizaci objednávky.”

Potvrzená objednávka je pro dodavatele podkladem pro vystavení faktury.

Jak-spravne-vystavit-objednavku
Vzor objednávky

Co znamená závazná objednávka?

Objednávka se stává závaznou ve chvíli, kdy ji dodavatel potvrdí. Ideálně trvejte na písemném potvrzení obchodu. Souhlasem s objednávkou se dodavatel zavazuje, že objednávku splní / dodá v dohodnutém čase a dle dohodnutých parametrů.

Vyberte si vhodný formát objednávky

Podobně jako faktury i objednávky můžete vystavit několika způsoby. Pokud chcete, aby vaše objednávky měly všechny řádné náležitosti a k tomu jste si mohli nastavit ještě upomínky, můžete zkusit použít fakturační aplikaci Vyfakturuj.cz, kde si vystavíte objednávku na pár kliknutí. Z aplikace si pak objednávku stáhnete v PDF nebo ji pošlete e-mailem.

Další možností je otevřít si Excel a objednávku vypsat buňku po buňce. Tento způsob je zdlouhavý a snadno v něm uděláte chybu. Objednávku můžete sepsat do e-mailu i formou dopisu.

Jak vytvořit objednávky v aplikaci Vyfakturuj.cz?

Vytvořit objednávku vám zabere opravdu jen chvilku. Aplikace vám nabídne položky k vyplnění. Výsledkem bude třeba takovýhle doklad:

Jak-spravne-vystavit-objednavku-1
Vzorová objednávka

Díky mobilní aplikaci Vyfakturuj.cz si můžete vytvořit novou objednávku třeba v MHD.

Všechny faktury, doklady a objednávky dohledáte zpětně i několik let dozadu.

Další podobné články